جزئیات محصول

دانلود فیلم‌نامه فیلم کوتاه (پشت پنجره) در ژانر درام در Word

دانلود فیلم‌نامه فیلم کوتاه (پشت پنجره) در ژانر درام در Word

قیمت: 40,000 تومان

خرید فایل


مشاهده پیشنمایش

پیشنمایش برای محصولاتی که نیاز به نمایش دمو دارند می باشد

 کاربر گرامی در این بخش برای شما تیم پرپروژه فیلم نامه کوتاه با موضوع مورد نظر اشاره کرده است ، در صورتی که موضوع شما با موضوع این فایل متفاوت می باشد از بخش دانلود فیلم نامه فیلم کوتاه سایت پرپروژه فیلم نامه های دیگر را مشاهده و دانلود نمایید . در صورتی که نیاز به تهیه فیلم نامه به صورت سفارشی داشته باشید می توانید با شماره 09050394455 تماس حاصل فرمایید.

خلاصه داستان:

«رامین»، مردی میانسال است که در یک آپارتمان کوچک در حومه شهر زندگی می‌کند. او از زمانی که همسرش «ندا» به طور ناگهانی در یک تصادف رانندگی کشته شده، دچار افسردگی شدید شده و از زندگی روزمره فاصله گرفته است. رامین بیشتر اوقات خود را پشت پنجره خانه‌اش می‌گذراند و به خیابان‌ها و مردم نگاه می‌کند. او در این حالت احساس می‌کند که زندگی در جریان است، اما او از آن جدا افتاده است. این کار باعث می‌شود که به‌طور مداوم احساس انزوا و دوری از دنیای واقعی داشته باشد.

یک روز، در حالی که در حال تماشای خیابان از پنجره است، رامین متوجه زن جوانی به نام «سمیرا» می‌شود که هر روز از کنار ساختمان او عبور می‌کند. سمیرا که تازه به محله آمده، در تلاش است تا از گذشته‌ای دردناک فرار کند و شروعی دوباره در زندگی داشته باشد. رامین هر روز از پشت پنجره، بدون اینکه با او صحبت کند، نظاره‌گر او می‌شود. این نگاه‌های پنهانی و سکوت‌زده باعث می‌شود که رامین کم‌کم به سمیرا علاقمند شود، اما همچنان از ارتباط با دیگران می‌ترسد.

روزها می‌گذرند و رامین متوجه می‌شود که سمیرا نیز در پی یک رهایی از گذشته‌اش است. در یک روز بارانی، وقتی سمیرا با چمدانش به سمت ایستگاه اتوبوس می‌رود، رامین تصمیم می‌گیرد که سرانجام از پشت پنجره بیرون بیاید و به او نزدیک شود. این ملاقات به یک گفت‌وگوی صادقانه تبدیل می‌شود، جایی که هر دو از دردها و امیدهایشان صحبت می‌کنند و در نهایت، رامین متوجه می‌شود که تنها راه رهایی از درد و تنهایی، مواجهه با حقیقت و برقراری ارتباط دوباره با انسان‌هاست.


تحلیل فنی فیلمنامه:

۱. ساختار داستان

  • مقدمه: معرفی رامین و وضعیت روحی او پس از مرگ همسرش و زندگی در انزوا.
  • نقطه عطف اول: توجه رامین به سمیرا و شروع به نظاره‌گری او از پشت پنجره.
  • بحران میانی: رامین با احساسات خود نسبت به سمیرا دست و پنجه نرم می‌کند و درک می‌کند که هر دو به نوعی درگیر گذشته‌ای پر از درد هستند.
  • نقطه عطف دوم: تصمیم رامین برای ترک انزوا و نزدیک شدن به سمیرا.
  • پایان: گفت‌وگوی صادقانه میان رامین و سمیرا و تصمیم رامین برای بازگشت به زندگی و پذیرش روابط انسانی.

۲. شخصیت‌پردازی

  • رامین: مردی میانسال که به خاطر مرگ همسرش دچار انزوا و افسردگی شده است. شخصیت او باید نشان‌دهنده‌ی فردی باشد که از جامعه و روابط انسانی فاصله گرفته، اما هنوز به نوعی به دنبال رهایی از وضعیت خود است.
  • سمیرا: زن جوانی که گذشته‌ای سخت و پر از درد را پشت سر گذاشته و در تلاش است تا دوباره به زندگی اعتماد کند. او در ابتدا فردی مرموز و درون‌گرا به نظر می‌رسد، اما در نهایت، داستان نشان می‌دهد که او نیز به‌دنبال ارتباط انسانی است.
  • خانه و پنجره: خانه رامین و پنجره‌ای که او بیشتر زمانش را پشت آن می‌گذراند، باید به‌عنوان نمادی از انزوا و فاصله از دنیای واقعی عمل کند.

۳. دیالوگ‌ها

  • دیالوگ‌ها باید ساده و سرشار از احساسات واقعی باشند. در ابتدای فیلم، رامین بیشتر به تنهایی و در سکوت مشغول است، اما هر چه داستان پیش می‌رود، دیالوگ‌ها باید به تدریج صادقانه و روان‌تر شوند.
  • گفت‌وگوهای رامین با سمیرا باید از نوعی صمیمیت و تفاهم شروع شود، جایی که هر دو شخصیت درک می‌کنند که برای بهبود وضعیتشان باید از گذشته عبور کنند.
  • دیالوگ‌های درونی رامین (در قالب مونولوگ یا افکار او) می‌تواند برای نشان دادن تنهایی و مبارزه درونی او استفاده شود.

۴. تم و پیام

  • تم اصلی: تنهایی، افسردگی و امید به زندگی دوباره از طریق روابط انسانی.
  • پیام: گاهی برای رهایی از درد و افسردگی، نیاز به پذیرش و ارتباط دوباره با دیگران داریم. گاهی افراد برای بازگشت به زندگی به یک نقطه شروع جدید نیاز دارند.

۵. زاویه دید و فیلم‌برداری

  • نمای نزدیک: از چهره‌های رامین و سمیرا برای نشان دادن احساسات درونی و تنش‌های آن‌ها استفاده شود. نمای نزدیک به‌ویژه در صحنه‌هایی که هر دو شخصیت در حال بیان دردها و امیدهایشان هستند، می‌تواند تأثیرگذار باشد.
  • نمای از پنجره: دوربین می‌تواند از زاویه پنجره به بیرون نگاه کند، تا هم حس نظاره‌گری رامین را به نمایش بگذارد و هم فضای بیرون که همچنان در جریان است را نشان دهد.
  • فضای تاریک و روشن: استفاده از نورپردازی کم‌نور در صحنه‌های داخلی برای نمایش تنهایی رامین و فضای روشن‌تر در صحنه‌های بیرونی به نماد آغاز ارتباط و امید جدید تبدیل شود.
  • حرکات آرام دوربین: در صحنه‌هایی که رامین در حال تماشای سمیرا است، دوربین باید حرکت آرامی داشته باشد تا حس فضا و مشاهده پنهانی را تقویت کند.

۶. موسیقی و صدا

  • موسیقی باید ساده، آرام و احساسی باشد. در لحظات تنهایی رامین، استفاده از موسیقی ملایم می‌تواند احساسات درونی او را تقویت کند.
  • صداهای محیطی در صحنه‌های بیرونی، مانند صدای عبور ماشین‌ها، باران یا باد، می‌تواند به‌عنوان پس‌زمینه برای تنش‌های درونی رامین و تغییرات در داستان عمل کند.
  • در لحظات گفتگو میان رامین و سمیرا، موسیقی باید کم‌حجم و نزدیک به سکوت باشد تا توجه مخاطب به دیالوگ‌ها جلب شود.

۷. پایان‌بندی بصری

  • در پایان فیلم، ممکن است یک نمای از رامین و سمیرا باشد که با یکدیگر در حال نگاه کردن به آینده هستند، در حالی که خانه و پنجره به‌عنوان نمادی از گذشته و انزوا در پس‌زمینه قرار دارد.
  • این پایان می‌تواند با رنگ‌های ملایم و نورپردازی‌های گرم نمایش داده شود تا احساس شروع دوباره و امید را به تصویر بکشد.