جزئیات محصول

آموزش آشنایی با صفحه شطرنج و نحوه حرکت پیاده و اسب و فیل

آموزش آشنایی با صفحه شطرنج و نحوه حرکت پیاده و اسب و فیل

قیمت: 25,000 تومان

خرید فایل


مشاهده پیشنمایش

پیشنمایش برای محصولاتی که نیاز به نمایش دمو دارند می باشد

 

کاربران گرامی در این سری از ویدیو ها پکیج آموزشی شطرنج مقدماتی برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است که شما عزیزان میتوانید بعد از خرید بلافاصله ویدیو مورد نظر را مشاهده و یا دانلود نمایید .

این فیلم ها به درد چه کسانی میخورد ؟

1-      برای کودکانی که میخواهند از سنین پایه شطرنج را به صورت حرفه ای دنبال کنند .

2-      برای اولیا کودکان تا بتوانند بعد از دیدن این فیلم ها به کودکانشان شطرنج را به راحتی آموزش دهند .

3-      برای افرادی با سنین بالاتر که میخواهند روند پیشرفت در شطرنج را با سرعت بالاتری طی کنند

در کل برای تمامی کسانی که میخواهند شطرنج را به صورت حرفه ای دنبال کنند این فیلم ها مفید است

نکته مهم : فیلم های آموزشی شطرنج ما دارای تمرینات است که به شما عزیزان قرارداده ایم تا حل کنید . تمامی کسانی که این فیلم هارا به صورت قانونی تهیه کنند میتوانند هرگونه راهنمایی که نسبت به آموزش داده شده داشته اند از ما بپرسند و یا تمرینات خود را ارسال نماییند تا  درست بودن تمرینات بررسی شود

خلاصه ای از درس این جلسه

آشنایی با صفحه شطرنج :

صفحه شطرنج یک صفحه مربعی است که دارای 64 خانه سفید و سیاه است. این خانه‌ها به صورت 8 ردیف عمودی و 8 ردیف افقی چیده شده‌اند.

ستون‌ها

ستون‌ها با حروف الفبا از سمت چپ به راست نامگذاری شده‌اند: a, b, c, d, e, f, g, h.

ردیف‌ها

ردیف‌ها با اعداد از بالا به پایین نامگذاری شده‌اند: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

خانه‌ها

هر خانه در صفحه شطرنج با یک نام منحصر به فرد که ترکیبی از یک حرف و یک عدد است، نامگذاری شده است. به عنوان مثال، خانه در گوشه سمت چپ بالا خانه a1 است.

مهره‌های شطرنج

هر بازیکن 16 مهره دارد که شامل 8 پیاده، 2 اسب، 2 فیل، 2 رخ، 1 وزیر و 1 شاه است.

پیاده

پیاده‌ها مهره‌های اصلی شطرنج هستند. آنها می‌توانند یک خانه به جلو حرکت کنند و در اولین حرکت خود می‌توانند دو خانه به جلو حرکت کنند. پیاده‌ها همچنین می‌توانند مهره‌های حریف را بگیرند، اما فقط می‌توانند به صورت افقی یا عمودی به سمت جلو حرکت کنند.

اسب

اسب‌ها مهره‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند به صورت L حرکت کنند. آنها می‌توانند یک خانه به جلو و دو خانه به طرفین یا دو خانه به جلو و یک خانه به طرفین حرکت کنند. اسب‌ها همچنین می‌توانند مهره‌های حریف را بگیرند.

فیل

فیل‌ها مهره‌های دیگری هستند که می‌توانند به صورت منحنی حرکت کنند. آنها می‌توانند به هر تعداد خانه‌ای که بخواهند در یک خط منحنی حرکت کنند، به شرطی که هیچ مهره‌ای در مسیر حرکتشان نباشد. فیل‌ها همچنین می‌توانند مهره‌های حریف را بگیرند.

رخ

رخ‌ها مهره‌های دیگری هستند که می‌توانند به صورت افقی یا عمودی حرکت کنند. آنها می‌توانند به هر تعداد خانه‌ای که بخواهند در یک خط افقی یا عمودی حرکت کنند، به شرطی که هیچ مهره‌ای در مسیر حرکتشان نباشد. رخ‌ها همچنین می‌توانند مهره‌های حریف را بگیرند.

وزیر

وزیر ترکیبی از یک فیل و یک رخ است. او می‌تواند به صورت افقی، عمودی یا منحنی حرکت کند. او همچنین می‌تواند مهره‌های حریف را بگیرند.

شاه

شاه مهره مهمی است که باید از او محافظت کرد. او می‌تواند یک خانه به هر طرف حرکت کند. شاه همچنین می‌تواند مهره‌های حریف را بگیرد.

نحوه بازی

بازی شطرنج بین دو بازیکن انجام می‌شود که هر کدام 16 مهره دارند. هدف بازی این است که شاه حریف را مات کنید.

بازی با چیدمان مهره‌ها در موقعیت اولیه آغاز می‌شود. بازیکن سفید اولین حرکت را انجام می‌دهد. بازیکنان به نوبت مهره‌های خود را حرکت می‌دهند.

اگر مهره‌ای یک مهره حریف را بگیرد، مهره حریف از صفحه برداشته می‌شود.

اگر شاه در معرض گرفتن باشد، شاه مات شده است.

بازی زمانی تمام می‌شود که یکی از بازیکنان مات شود یا یکی از بازیکنان تسلیم شود.

نکاتی برای یادگیری شطرنج

·         با قوانین بازی آشنا شوید.

·         مهره‌ها را به خاطر بسپارید.

·         نحوه حرکت مهره‌ها را یاد بگیرید.

·         بازی‌های شطرنج را تماشا کنید.

·         با بازیکنان دیگر بازی کنید.

 

فیل

فیل یکی از مهره‌های شطرنج است که به صورت منحنی حرکت می‌کند. فیل می‌تواند به هر تعداد خانه‌ای که بخواهد در یک خط منحنی حرکت کند، به شرطی که هیچ مهره‌ای در مسیر حرکتش نباشد. فیل می‌تواند مهره‌های حریف را بگیرد، اما نمی‌تواند از روی مهره‌های خود یا حریف بپرد.

رخ

رخ یکی دیگر از مهره‌های شطرنج است که به صورت افقی یا عمودی حرکت می‌کند. رخ می‌تواند به هر تعداد خانه‌ای که بخواهد در یک خط افقی یا عمودی حرکت کند، به شرطی که هیچ مهره‌ای در مسیر حرکتش نباشد. رخ می‌تواند مهره‌های حریف را بگیرد، اما نمی‌تواند از روی مهره‌های خود یا حریف بپرد.

نحوه حرکت فیل و رخ برای کودکان

برای آموزش نحوه حرکت فیل و رخ به کودکان، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

·         استفاده از شکل‌های منحنی و خطوط افقی و عمودی

برای کودکانی که هنوز در حال یادگیری شکل‌های هندسی هستند، می‌توانید از شکل‌های منحنی و خطوط افقی و عمودی برای آموزش نحوه حرکت فیل و رخ استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به کودک نشان دهید که فیل می‌تواند به هر تعداد خانه‌ای که بخواهد در یک خط منحنی حرکت کند.

·         استفاده از تصاویر یا مدل‌های سه‌بعدی

برای کودکانی که درک بهتری از تصاویر و مدل‌های سه‌بعدی دارند، می‌توانید از تصاویر یا مدل‌های سه‌بعدی فیل و رخ برای آموزش نحوه حرکت آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید به کودک نشان دهید که فیل می‌تواند به هر تعداد خانه‌ای که بخواهد در یک خط منحنی حرکت کند، به شرطی که هیچ مهره‌ای در مسیر حرکتش نباشد.

·         بازی با فیل و رخ

برای کودکانی که علاقه‌مند به بازی هستند، می‌توانید با آنها بازی کنید تا نحوه حرکت فیل و رخ را یاد بگیرند. به عنوان مثال، می‌توانید به کودک نشان دهید که چگونه می‌تواند از فیل برای گرفتن مهره‌های حریف استفاده کند.

نکاتی برای آموزش نحوه حرکت فیل و رخ به کودکان

·         از توضیحات ساده و قابل فهم استفاده کنید.

·         از مثال‌های ملموس استفاده کنید.

·         از بازی و سرگرمی استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید به کودکان کمک کنید تا نحوه حرکت فیل و رخ را به راحتی یاد بگیرند.

 

| صفحه قابل مشاهده: آموزش آشنایی با صفحه شطرنج و نحوه حرکت پیاده و اسب و فیل می‌باشد