پروژه مهندسی نرم افزار UML صرافی با رشنال رز یک پروژه آموزشی است که به دانشجویان کمک می کند تا مفاهیم و کاربردهای زبان مدل سازی یکپارچه (UML) را در زمینه توسعه نرم افزار یاد بگیرند. این پروژه بر روی یک سیستم صرافی تمرکز دارد و از نرم افزار Rational Rose برای ترسیم نمودارهای UML استفاده می کند.
در این پروژه، دانشجویان ابتدا باید یک مدل کلی از سیستم صرافی را ایجاد کنند. این مدل شامل نمودار یوزکیس (Use Case Diagram) است که تعاملات بین کاربران سیستم و سیستم را نشان می دهد. سپس، دانشجویان باید مدل جزئی تری از سیستم را ایجاد کنند. این مدل شامل نمودارهای کلاس (Class Diagram)، نمودارهای ترتیبی (Sequence Diagram)، نمودارهای همکاری (Collaboration Diagram) و نمودارهای فعالیت (Activity Diagram) است.
نمودار یوزکیس سیستم صرافی شامل سه اکتور اصلی است:
- مشتری: کاربری که ارز را مبادله می کند.
- صراف: کارمندی که معاملات ارزی را انجام می دهد.
- مدیر: فردی که سیستم صرافی را مدیریت می کند.
این نمودار همچنین شامل هفت مورد کاربرد است که تعاملات بین کاربران و سیستم را نشان می دهد. این موارد کاربرد عبارتند از:
- ورود به سیستم: مشتری یا صراف وارد سیستم می شود.
- استعلام قیمت ارز: مشتری یا صراف قیمت ارز را استعلام می کند.
- خرید ارز: مشتری ارز را خریداری می کند.
- فروش ارز: مشتری ارز را می فروشد.
- مدیریت حساب: مشتری حساب خود را مدیریت می کند.
- گزارش گیری: مدیر گزارش های سیستم را مشاهده می کند.
نمودارهای کلاس، ترتیبی، همکاری و فعالیت سیستم صرافی جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد سیستم ارائه می دهند.
نمودارهای کلاس سیستم صرافی کلاس های مختلف سیستم را نشان می دهد. این کلاس ها شامل کلاس های کاربر، صراف، مدیر، ارز و معامله هستند.
نمودارهای ترتیبی سیستم صرافی تعاملات بین کلاس ها را نشان می دهد. این نمودارها نشان می دهند که چگونه کلاس ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و داده ها را رد و بدل می کنند.
نمودارهای همکاری سیستم صرافی تعاملات بین کلاس ها را از دیدگاه همکاری نشان می دهد. این نمودارها نشان می دهند که چگونه کلاس ها با یکدیگر کار می کنند تا یک کار را انجام دهند.
نمودارهای فعالیت سیستم صرافی گردش کار سیستم را نشان می دهد. این نمودارها نشان می دهند که چگونه سیستم یک کار خاص را انجام می دهد.
پروژه مهندسی نرم افزار UML صرافی با رشنال رز یک فرصت عالی برای دانشجویان است تا یاد بگیرند که چگونه از UML برای مدل سازی سیستم های نرم افزاری استفاده کنند. این پروژه همچنین به دانشجویان کمک می کند تا مهارت های خود را در زمینه تجزیه و تحلیل و طراحی نرم افزار بهبود بخشند.
در ادامه به توضیح برخی از مفاهیم کلیدی مورد استفاده در این پروژه می پردازیم:
اکتور: اکتور یک نقش انسانی یا سیستمی است که با سیستم تعامل دارد.
مورد کاربرد: مورد کاربرد یک کار یا وظیفه ای است که یک اکتور می تواند با سیستم انجام دهد.
نمودار یوزکیس: نمودار یوزکیس یک نمودار UML است که تعاملات بین کاربران و سیستم را نشان می دهد.
نمودار کلاس: نمودار کلاس یک نمودار UML است که کلاس های مختلف سیستم را نشان می دهد.
نمودار ترتیبی: نمودار ترتیبی یک نمودار UML است که تعاملات بین کلاس ها را نشان می دهد.
نمودار همکاری: نمودار همکاری یک نمودار UML است که تعاملات بین کلاس ها را از دیدگاه همکاری نشان می دهد.
نمودار فعالیت: نمودار فعالیت یک نمودار UML است که گردش کار سیستم را نشان می دهد.